Výměna brzdových destiček

Sjeté destičky mají vliv na přehřívání brzdové kapaliny a tím pádem na slábnutí brzdného účinku. Přitom jejich výměna je poměrně snadná, zvládne ji v podstatě každý a zabere to velmi málo času. Destičky pořídíte pohodlnou cestou např. v e-shopech a nejedná se o žádnou závratnou částku.
dvě motorky.jpg

Jaké budete potřebovat nářadí

Bez sady montážních klíčů se neobejdete, každý motorista by je měl doma mít, vhodný je i nástavec (téčko) pro silně utažené spoje. Pak vám budou stačit už jen kleště pro vyjmutí válečků, kousek dřívka pro uvolnění pístků, a šroubovák. A pochopitelně šikovné rukavice kvůli velmi jemnému prachu, který na brzdové soustavě ulpívá. Samotné třmeny se čistí kartáčkem na zuby v mýdlové vodě, agresivní průmyslová odmašťovadla se nedoporučují.
Motorku zvedněte na předním stojanu, který uchytíte na spodní stranu přední vidlice. Stojan je nezbytný, aby byl volný přístup k brzdové soustavě (třmenům). Teoreticky je možné zvednout stroj i na boční stojan s vypodložením výfuku, je to však pouze improvizace, navíc poměrně náročná.
kolo motorky.jpg

Třmeny

Ty je třeba povolit, někdy mohou jít ztuha, záleží vždy na tom, jak je kdo při poslední montáži silově utáhl. Sejměte třmeny z kotoučů a uvolněte pojistky. Některé motocykly vyžadují sundání předního kola, neboť při demontáži třmenů brání ráfek. Třmeny pak očistíte zmiňovaným kartáčkem na zuby a mýdlovou vodou. Suchým čistým bavlněným hadrem je otřete a zkontrolujte, zda se pístky volně pohybují. Pístky nesmí být zkorodované, mohly by pak prosakovat brzdovou kapalinu. Pokud koroduje pojistný váleček, stačí jej lehce zbrousit jemným smirkem, zrezivělé pístky raději vyměňte za nové.

Brzdová kapalina

Následuje kontrola kapaliny. Ta by se měla měnit vždy před začátkem nové sezóny (nejlépe začátkem jara). Kdo z vás jezdí často a poměrně razantně brzda-plyn, měl by kapalinu měnit ještě jednou v průběhu sezóny. Na rozdíl od automobilů jsou motocykly na kvalitu brzdové kapaliny velmi citlivé, proto její každoroční výměna.

Montáž destiček

Destičky by měly do třmenu zapadnout a nesmí na nich ulpívat žádný olej či mastnota, jinak se jejich účinnost velice snižuje. Destičky se zacvaknou jisticími plíšky a odtáhnou co nejdál od sebe. Následně se třmen nasadí zpět na vidlici a momentovým klíčem se s citem dotáhne.

Kontrola brzd

Ta je nezbytná, a sice ještě před tím, než motorku sundáte ze stojanu. Brzdovou páčku mačkejte několikrát po sobě, jinak si destičky nesednou. Poměrně často se totiž motorářům stává, že na tento závěrečný krok zapomínají, a pak následují poměrně těžké havárie. Někteří odborníci doporučují občas celou soustavu odvzdušnit – zmáčknout páčku brzdy, tím vznikne tlak, a páčka se pak nechá stisknutá přes noc. Současně se povolí nádobka s kapalinou a nechá se přes noc vystoupat všechen vzduch nahoru.